Whitsunday Coast - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Niek Weijsenfeld - WaarBenJij.nu Whitsunday Coast - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Niek Weijsenfeld - WaarBenJij.nu

Whitsunday Coast

Door: Niek Weijsenfeld

Blijf op de hoogte en volg Niek

01 Augustus 2014 | Australië, Airlie Beach

Hier het vervolg op het vorige verhaal vanuit Whitsunday Coast. Dinsdag zijn we vroeg opgestaan omdat we ongeveer 500 kilometer moesten afleggen naar Yeppoon. We zijn expres vroeg weggegaan zodat we in de middag nog lekker konden zwemmen. Aangekomen in Yeppoon zijn we op zoek gegaan naar ons resort. Deze lag iets buiten het dorp. Toen we het gevonden hadden kwamen we erachter dat het echt super groot was, alleen de oprijlaan was al 2km lang! Na het inchecken gelijk onze zwemkleding aangedaan en naar het zwembad gegaan. Deze hadden we tot onze verbazing helemaal voor ons zelf! Na het zwemmen zijn we ons op gaan frissen om lekker te gaan eten.

Woensdag moesten we weer een stuk rijden naar Mackay. Naja een plaatsje vlak bij Mackay, Eungella. Om hier te komen moesten we een stuk het binnenland in rijden. We moesten ook een helling van 12 % 4.5km lang trotseren. Eenmaal boven bij de camping hadden we een super mooi uitzicht over de vallei. Ook een leuk feitje, het dichtstbijzijnde tankstation is in de vallei!

Na onze bagage gedropt te hebben zijn we het dorpje ingereden voor wat boodschappen, het winkeltje was alleen echt super klein. In de vriezer lag 1 pizza en 1 zakje wokgroente. Dus onze keuze was reuze. Hierna zijn we nog een wandeling wezen maken. De wandeling was door een stuk rainforest. Aan het eind van de wandeling zijn we nog langs een rivier gelopen, en en hier hebben we de platypus gezien! Oftewel Perry het vogelbekdier! Na een goede nachtrust en een uitgebreid ontbijt hebben we het laatste stuk naar Airlie Beach gereden.

In Airlie Beach bij ons motel zijn we gelijk allemaal het zwembad ingedoken! De eigenaren van het motel waren ook Dutchie fans, dit kwam omdat hun zoon net een paar weken geleden met een Nederlandse getrouwd was.

Na het zwemmen zijn we nog even Airlie Beach in gelopen om een beetje sfeer te proeven. Toen we terug waren hebben we bij het zwembad geBBQd maar wel binnen opgegeten omdat het toch wel beetje koud was buiten. 's Avonds hebben we lekker gerelaxed en een filmpje gekeken.

Vrijdag ochtend werden we om 7 uur opgehaald om naar de haven gebracht te worden. In de haven zijn we op een catamaran gegaan (een paarse is mij verteld, ik vond hem blauw!) genaamd Camira. Met deze zeilboot zijn we door de Whitsunday Ilands gezeild.

Onze eerste stop was bij Daydream Island, hier moesten we een paar mensen oppikken. Dit eiland was gekocht door een of andere rijke stinkerd, hij heeft er uiteindelijk een heel resort op gebouwd. Inmiddels wonen er ook al ongeveer 200 werknemers vast op het eiland. Ook keek het eiland uit op een rokende vulkaan.

Onze tweede stop was tussen Hook Island en Whitsunday Island. Hier zwom, op ongeveer 20 meter afstand van de boot, een humpback wale met kalf! Super spectaculair. Iets verder zijn we gestopt om te gaan snorkelen bij een mooi stukje koraal.

Na de tweede stop zijn we doorgevaren naar, *trom geroffel* Whithaven Beach! Een strand dat bij de top 10 stranden ter wereld behoord, met 98% puur silicon sand. Dit zand is zo fijn als meel en super wit van kleur, hier door wordt dit zand nooit heet. Met de azuurblauwe zee erbij is het echt een plaatje! Vanaf het strand konden we ook nog grote vissen zien zwemmen en hebben we 3 pijlstaartroggen gezien.

Na een tijdje heerlijk op het strand gespeeld en gerelaxed te hebben zijn we weer naar de boot gegaan voor de BBQ-lunch! Deze smaakte ze goed. Toen zijn we verder gevaren rond Whitsunday Island richting Hamilton Island en door naar Daydream Island om weer een paar mensen af te zetten. Uiteindelijk moesten ook wij weer terug naar de haven, heel jammer! Maar na zo ongeveer 10 uur op het water was het ook wel weer lekker.

Even in ons motel opgefrist om vervolgens de stad in te gaan. Het was namelijk Reef festival. Voordat we helemaal los gingen bij het podium moesten we toch eerst maar even iets gaan eten. Aangezien iedereen toch wel beetje gammel was. Na het eten hebben we eerst nog een rondje langs de kraampjes gelopen zodat ons eten even kon zakken. Maar daarna zijn we helemaal los gegaan bij het podium, want jawel een paar deelnemers van x-factor Australia vormden een boysband en die traden op.

Het vuurwerk dat ze tegen ons gezegd hadden dat om 11 zou zijn was om 8 uur toen we met aan het eten waren. Dus die hebben Ruben en Suuz alleen gezien. Dus uiteindelijk zijn we weer terug naar ons motel gegaan waar iedereen gelijk op bed ging van de vermoeiende naar toch zeker een geweldige dag!

Morgen gaan we 500 km rijden naar Mission Beach en daarna nog verder omhoog. Het volgende verhaal is nog niet zeker wanneer deze gepubliceerd wordt maar sowieso vanuit omgeving Cairns. Dus tot dan! Kusjes en groetjes hier vanuit de witte stranden!

• 01 Augustus 2014 - 22:37

Wim En Ria:

Wat hebben jullie weer veel mooie dingen gezien en mee gemaakt.
    Het is echt genieten om jullie belevenissen te lezen.
    Dank je wel.
    Luuk skype heb ik weer maar hoe ik moet skypen weet ik niet meer. Morgen even aan Joke vragen.
    Allemaal nog heel veel,plezier. Dikke knuffel voor allemaal